#یادداشت به قلم سید عیسی طهماسبی مدرس سواد رسانه و تحلیلگر محتواهای شبکه‌های اجتماعی

چند ماهی است که از حادثه دلخراش آتش سوزی در یک کمپ ترک اعتیاد خصوصی و کشته شدن ۳۵ نفر می‌گذردبسیاری از افراد حتی این خبر را نشنیدند!!

ماجرا اینطور است که ، ۳۵ نفر از معتادینی که برای رهایی از بیماری اعتیاد خود، در کمپ ترک اعتیاد مشغول درمان بودند، بعلت خرابی بخاری و آتش سوزی و انتقال آتش به پرده و ..‌‌جان باختند،فارغ از پرداختن به چگونگی این اتفاق ، که غرض نگارنده نیست، یک نکته مهم رسانه‌ای، را حول این اتفاق، در این مقاله کوتاه بررسی میکنیم .

باید توجه داشته باشیم که متاسفانه ۳۲ انسان در این حادثه جان خود را از دست دادند،۳۲ نفر تعداد بالایی است که میتوانست برای امپراتوری رسانه‌ای غرب و دستگاه پروپاگاندای اپوزسیون ، یک خوراک خوب برای تحریف و یا مدلی از روایت هدفمند باشد ، که تلاشی برای یک شورش و اعتراض و اغتشاش باشد. ولی سکوهای قدرتمند و اثرگذاری، مثل ایکس «توییتر سابق» و اینستاگرام که همیشه در جریانسازی و ایجاد یک پارادایم برای همراه کردن افکار عمومی هست، این حادثه را برجسته نکردشاید یکی از دلایل مسئله جنگ غزه باشد، که تیتر اول خبری رسانه های دنیاست ، ولی دستگاه تبلیغی ، هیچگاه این خوراک خوب برای تلاش برای براندازی و یا شورش و ایجاد مشکل در ایران ، را رها نمی‌کند.در تحلیل رسانه‌ای عدم انعکاس و برجسته و اکثریت سازی کاذب، این اتفاق،به این نتیجه می‌رسیم که ، مدیران رسانه‌ای غرب و مالکان اینترنت ، به دلیل اینکه چون ، افراد جان‌باخته که از طبقه اجتماعی خوبی برخوردار نبودند،( دارای اعتیاد و…) و یا عزیزان جان‌باخته ، دختر و پسر جوان و نوجوان ،نیستند که احساس مردم را درگیر کنند، به همین دلیل ، نمیتواند یک پروژه ی خوب برای همراه کردن قاطبه مردم برای شورش و اغتشاش باشد،حتی اگر جانباختگان عدد زیاد ۳۵ نفر باشند!! و میشود گفت که دستگاه پروپاگاندا روی آنها سرمایه‌گذاری نکرد .

توجه داشته باشید ، آنها به عنوان صاحبان اینترنت و مالکان سکوهای قدرتمند شبکه های اجتماعی ، هرچه را که دوست داشته باشند برجسته و تبدیل به یک جریان بزرگ در فضای رسانه دنیا می‌کنند، آنها با شبکه های ماهواره ای ، مزدور خبرنگار ها ، سلبریتی ها ، ربات ها و اکانت های فیک ، می‌توانستند ، براحتی از این آب گل آلود ماهی بگیرند و مردم را علیه حکومت بشورانند ولی در اتاق فکر ، و تحلیل رسانه ایشان ، به همان دلیلی که عرض کردم ، در این قمار شرط بندی نکردند.

شما در حوادث شهریور سال ۱۴۰۱ مرحوم مهسا امینی دیدید که هرجا، یک دختر،پسر نوجوان و جوان در هر منطقه از کشور، بر اثر یک اتفاق عادی فوت میکرد ، او را به عنوان کشته شده ی، توسط مامورین و پلیس برجسته و تبدیل به یک موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی خود، می‌کردند. ضمن اینکه توجه شما را به این قدرت جریانسازی رسانه ها ، جلب می‌کنم،

خواهشمندم توجه داشته باشید که اگر به جای این ۳۵ نفر انسان بی‌گناه که در یک حادثه جان خود را از دست دادند، فقط یک نفر پسر یا دختر جوان حضور داشت، امروز اول توییتر و اینستاگرام تیتر خبرگذاری ها و تیزر تمام شبکه های ماهواره ای و استوری تمام سلبریتی ها تبدیل می‌شد … چون برای رسانه های معاند، دختر و پسرجوان ، قابلیت درگیرکردن احساس مردم و آغاز یک جریانسازی بزرگ است وو می‌تواند، تلاشی خوب برای براندازی باشد ،ولی ظاهرا راهبرد مدیران رسانه‌ای برای این اتفاق و مرگ این ۳۲ عزیز، آنچنان وزنه سنگینی نداشت که روی آن تمرکز رسانه‌ای کند.

نتیجه اینکه، صاحبان اینترنت جهانی و مالکان پلتفرم‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام و شبکه‌های ماهواره‌ای انتخاب می‌کنند، که افکار عمومی مخصوصاً در ایران، در مورد چه چیزی حرف بزنند و چه چیز را پست و استوری و ..کنند.رسانه ها با جریان سازی کاذب و ایجاد پارادایم ، در سکوهای خودشان ، افکار عمومی را بسمت خود می‌برند و به نوعی افکار عمومی را می‌فریبند.امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است تکنیک های عملیات روانی رسانه ای را بیاموزیم تا سرمان کلاه نرود